Dla kogo jest nowy teatr

Dla kogo jest nowy teatr – o tym, jak co poniektórzy dyrektorzy teatrów, próbują swoje teatralne katastrofy zwalić na niezrozumienie widzów.

Wielokrotnie już pisałem o tym, że metodą powszechnie używaną przez spółdzielnię teatralną jest twierdzenie, że jeśli ktokolwiek nie docenia ich wybitnych “majstersztyków” to wina leży po stronie widza, który jest za stary, za mało otwarty, albo po prostu za głupi, żeby zrozumieć ich wielkość. W tych demagogicznych dyrdymałach przodują największe szkodniki teatralne, dzięki którym w przeciągu dekady od teatru odeszła 1/3 (jedna trzecia!!!) widzów.
Dlatego nie mogę nie opublikować tutaj facebookowego wpisu jednego z moich teatralnych kolegów, który bardzo dobrze odzwierciedla tę metodę.
Nie będę ujawniał nazwiska tej osoby, bo może ona zostać przez swoje poglądy szykanowana, ale zadaję jeszcze raz pytanie: Dla kogo jest nowy teatr?

Dla kogo jest nowy teatr

Dla kogo jest nowy teatr?

“Po wczorajszej premierze w jednym z teatrów, podszedł do nas jeden z dyrektorów i zapytał:

“Jak się podobało?”.

Mój dużo starszy kolega odpowiedział, że się nie podobało. Na co usłyszał, że z racji swojego wieku już nie dosłyszy.

No ta ja powiedziałem, że mi się też nie podobało, po czym okazało się, że również jestem głuchy. (mam 28 lat) – Socjotechnika, czy zwyczajne chamstwo?!…

Jestem człowiekiem cierpliwym i wyrozumiałym. W mojej pracy zawsze robię wszystko by być profesjonalny, w ocenie innych także. Więc do jasnej cholery, byłoby mi miło, gdyby niektórzy na swoich stanowiskach starali się zachować pozory profesjonalizmu!”

Majstersztyk

Majstersztyk (niem. Meisterstück, dosł. mistrzowskie dzieło) była to praca czeladnika cechowego, będąca głównym sprawdzianem jego umiejętności przed wyzwoleniem się na mistrza. Musiał się on cechować innowacyjnością i szczególnie starannym wykonaniem, co oceniała rada złożona ze starszych cechu. W zależności od statusu cechu, wykonanie majstersztyku mogło się wiązać też z obowiązkiem wcześniejszego odbycia wędrówki po innych miastach w celu zapoznania się z nowymi pomysłami i technologiami, które mogłyby zostać odzwierciedlone w dziele. W ten sposób zapewniano motywację dla nowych pomysłów, a także przepływ idei i nowych technologii.

W języku polskim określenie to jest obecnie używane wobec „szczególnie udanego dzieła sztuki lub rzemiosła, arcydzieła”.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Majstersztyk


#teatr