Inwencja dalece niewystarczająca

Inwencja dalece niewystarczająca – żeby nie było, że to znowu Teatr Polski we Wrocławiu próbuje storpedować “Leśnych”, publikuję ocenę komisji.

Ostatnio podziemniaki, próbowali zarzucić Teatrowi Polskiemu, że na różne sposoby torpeduje ich “arcydzieło” – “Leśni, apokryf” i zrzucić na TP swoje własne porażki, dlatego w ramach informacji publicznej publikuję decyzję Komisji Artystycznej 26. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
“Inwencja dalece niewystarczająca” – to najważniejsze stwierdzenie komisji, która dlatego właśnie odrzuciła ten “genialny” spektakl i mimo tego, że jak wiadomo niektóre farbowane lisy zrobią wszystko, żeby pozostać na stanowisku jurorów i przewodniczących, to jeśli ktoś widział tę katastrofę podziemniaków, to trudno się z tą opinią nie zgodzić.

Inwencja dalece niewystarczająca

Inwencja dalece niewystarczająca

Warszawa dnia 17 lutego 2020 roku

Z przykrością zawiadamiam, że Komisja Artystyczna 26. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej po długiej dyskusji podjęła decyzję o odrzuceniu zgłoszenia do Konkursu spektaklu Leśni. Apokryf. 

Od tej edycji Konkurs w swoim zaostrzonym regulaminie zwraca szczególną uwagę na oryginalność i autorskość zgłaszanych tekstów. Tymczasem Leśni. Apokryf to tekst napisany, czego Teatr nie ukrywa, „na podstawie partyzanckich opowiadań Tadeusza Różewicza”. Tak naprawdę matrycą tekstu Agnieszki Wolny-Hamkało są nie tyle małe prozy, ile dramat Różewicza Do piachu; pisarka odtwarza nieomal całą fabułę i strukturę tego utworu, lekko tylko modyfikując niektóre sceny i postacie, dokładając też sceny z opowiadań. Zmienia język swoich bohaterów, czasami także wymowę poszczególnych sytuacji i scen, wszystko to jednak mieści się w zakresie interpretacji i dramatyzacji Różewicza. Od jego prozy i dramaturgii tekst Agnieszki Wolny-Hamkało uzależniony jest w stopniu właściwie całkowitym, w Leśnych nie ma żadnych nowych wątków fabularnych ani zwrotów akcji. Inwencja dramaturgiczna Agnieszki Wolny-Hamkało jest więc, zdaniem Komisji, dalece niewystarczająca, ażeby móc uznać Leśnych za oryginalną i samodzielną sztukę, jedynie inspirowaną twórczością Różewicza. A tylko taka zgodnie z regulaminem mogłaby być przyjęta do Konkursu. 

Łączę pozdrowienia i życzę artystycznych sukcesów. 

Jacek Sieradzki 
koordynator merytoryczny

https://kempinsky.pl/sztukawspolczesna.org/rusza-26-edycja-ogolnopolskiego-konkursu-na-wystawienie-polskiej-sztuki-wspolczesnej/


#LeśniApokryf