Jedwabny szlak

Jedwabny szlak – Najnowszy wiersz jednego z moich ulubionych poetów, mojego przyjaciela z reżyserii, Stefana Chazbijewicza.

Jedwabny szlak

Jedwabny szlak

gwiazdy ile
nigdy nie zobaczyłem
tylu

stary Ślepiec
czas szuka drogi

miłości naturalnej
mgnienia oka
absolutnego i pierwszego

zmęczone nasze ciała
i dusze
zdradzają tajemnice
wołania

byt przez byt
przypomniany

Stefan Chazbijewicz

2018

Jedwabny szlak

Jedwabny szlak – dawna droga handlowa łącząca Chiny z Bliskim Wschodem i Europą. Szlak miał długość ok. 12 tys. km i był wykorzystywany od III wieku p.n.e. do XVII wieku n.e., kiedy to przestał mieć znaczenie na skutek odkrycia drogi morskiej do Chin (ok. 1650 r.). Znaczenie szlaku zmalało w VI wieku n.e., ze względu na napływ ludów tureckich do Azji Środkowej.

Nazwa

Termin Seidenstrasse (po niem.droga jedwabna) został po raz pierwszy użyty przez niemieckiego podróżnika i geografa Ferdinanda von Richthofena w 1877. Jedwab nie był jednak jedynym (ani nawet głównym) towarem transportowanym tym szlakiem.

Przebieg

Jedwabny szlak prowadził z Xi’an, dawnej stolicy Chin, przez Lanzhou do oazy Dunhuang, gdzie rozdzielał się na szlak główny (północny) i południowy. Droga północna prowadziła wzdłuż krańca Tienszanu, wzdłuż północnego skraju pustyni Takla Makan, przez oazy HamiTurfanKorlaKucza i Aksu do Kaszgaru. Istniał też wariant jeszcze bardziej północny – z Hami biegnący na północ od Tienszanu przez AłmałykBałasagunTaszkentSamarkandę i Bucharę. Droga południowa wiodła przez CzarklikCzerczenNijęKerijęHoten i Jarkend do Kaszgaru.

Z Kaszgaru istniało wiele dalszych szlaków, m.in. przez Hindukusz do Gandhary i Taksili, przez Pamir do Samarkandy i Buchary, przez Balch i Merw w rejon Morza Śródziemnego(przez Bagdad i Damaszek), do Konstantynopola czy Trapezuntu.

Pod koniec I w. p.n.e. popularny stał się również tzw. Morski Szlak Jedwabny. Prowadził on z Morza Czerwonego przez Indie i Malaje na Morze Południowochińskie.

Nowy Jedwabny Szlak

W roku 2013 przewodniczący Chińskiej Republiki Ludowej podczas wizyty w Kazachstanie przedstawił pomysł utworzenia nowego Jedwabnego Szlaku z Chin do Europy. Według najnowszej koncepcji szlak lądowy (kolejowy) ma prowadzić z różnych chińskich miejscowości do Urumczi, a następnie przez Dostyk w Bramie DżungarskiejAstanęJekaterynburgNiżny NowogródHomelBrześć do Polski (Małaszewicze i Łódź, w których mają się znajdować węzły logistyczno-przeładunkowe do kolejnych krajów Europy). Szacowany koszt całego przedsięwzięcia wynosi od 60 do 100 miliardów dolarów. Nowy Jedwabny Szlak tworzy dużo nowych możliwości w zakresie wymiany handlowej dla wszystkich Państw przez które przebiega.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Jedwabny_szlak


#StefanChazbijewicz