Kempinsky i parada gwiazd

Kempinsky i parada gwiazd to następna znakomita recenzja Top Dogs pióra Ivety Dudovej pt. „Top Dogs – parada gwiazd konających menadżerów”. Ponieważ recenzja jest świetna, ci którzy są mi “przychylni” lepiej niech jej nie czytają.

 

 

„Top Dogs – parada gwiazd konających menadżerów”

V Divadlo, Kultura od Iveta Dudová 

Kempinsky i parada gwiazd topdogs1-864x576Minęło zaledwie kilka tygodni od wręczenia nagrody „Aktualności teatralnych” (cz. „Divadelnich novin”) za spektakl roku, a Komorni scena Arena ponownie potwierdziła, że wiedzie prym wśród czeskich teatrów. Najpierw nieśmiertelna komedia Shakespeara „Miarka za miarkę”, teraz współczesny dramat o środowisku menadżerów wyższego szczebla – „Top Dogs”.

 

Domeną Grzegorza Kempinsky’ego w Komorni scenie Arenie są spektakle o aktualnej tematyce, wytykające wady współczesnego społeczeństwa. I wszystko jedno, czy jest to dramat absurdu „Łysa śpiewaczka”, odnoszący się do problemów w komunikacji międzyludzkiej i upadku mediów, czy „Aż do bólu…” odsłaniający drzemiące w nas głęboko okrucieństwo. Kempinsky prowadzi szczegółową analizę zjawisk psychologicznych, wspieraną przez genialne aktorstwo, czego potwierdzenie znajdujemy również w przypadku „Top Dogs”!

 

Top Dogs, to zwycięzcy każdej sytuacji, dążący do celu nawet po trupach. Ale co się wydarzy, gdy sami staną się rzeczą zbyteczną, ekonomicznie nierentowną i nie przynoszącą żadnych większych korzyści? Arena otwiera okno na zaplecze tego świata, na korporacyjne odpadki schludnego, dizajnerskiego programu socjalnego. Stawia Top Dogs w pozycji bezrobotnych – ofiar bezdusznego systemu, który sami pomagali budować. Witajcie w rzeczywistości!

 

Kempinsky i parada gwiazd toop3-600x400Autor sztuki – Urs Wildmer, oparł ją na prawdziwych historiach zwalnianych pracowników i ich terapeutów, to ich odbicie widzimy w upoetyzowanych postaciach spektaklu. Forma dokumentu wnika do inscenizacji sama przez się. Pierwszą połowę wypełniają osobiste wyznania menadżerów próbujących odnaleźć się w nowej sytuacji. Pod płaszczykiem stwarzanych pozorów życia na wysokim poziomie, ujawniają się prawdziwe ludzkie tragedie i ukrywane traumy, z którymi bohaterowie sztuki starają się zmierzyć. Reżyser Grzegorz Kempinsky te wyznania wzbogaca okrutną ironią, podobną do złośliwych zabaw z lat dzieciństwa. Pulsujący strach, konfrontacja z bezlitosną rzeczywistością oraz małżeńskie kłótnie – tak kończy się pierwszy akt.

 

W drugiej połowie wchodzimy głębiej – wchodzimy w szczegóły psychiki postaci, widzimy złamane charaktery menadżerów i ich użalanie się nad sobą, aby zaraz znów powrócić do okrucieństwa. Tę przemianę najbardziej ukazuje nam Vladislav Georgiev, który przechodzi całą drogę od naiwnej wiary w korporację, aż do przysposobienia sobie jej bezwzględność i istniejącą w niej manipulację. Podsumowanie spektaklu składa się z biblijnych cytatów, które menadżerowie stawiają na równi z cash flowem i markami swoich firm.

 

Minimalistyczna scenografia Barbary Wołosiuk pełni funkcję drugoplanowego aktora. Scenę otula sterylna biel, w niej odpowiednia ilość krzeseł i drabinek, symbol szczebli kariery, ale też edukacji i menadżerów-stażystów. Ironia wkrada się też w kostiumy – w parodię modnych kostiumów firmowych liderów.

 

Kempinsky i parada gwiazd top2-600x400„Top Dogs” jest też oczywiście, a może przede wszystkim, paradą genialnego aktorstwa. To właśnie indywidualne aktorskie popisy, dodają temu obrazowi scenicznemu niewiarygodnego życia i plastyczności. I wszystko jedno, czy jest to pewna siebie menedżerka Tereza Cisovska, pragnąca uznania swojej matki, czy Stepan Kozub w roli zestresowanego maklera giełdowego, czy też nowy nabytek agencji – Vladislav Georgiev. Co menadżer, to nowa oryginalna historia, co postać, to obraz innej traumy społecznej. Przede wszystkim doceniam jednak Terezę Cisovską, prezentuje szeroką gamę działań aktorskich z niesamowitą pewnością siebie i ogromną sugestywnością. Wśród męskich bohaterów, wręcz przeciwnie, nie można nie zauważyć komediowego talentu i aktorskiego przygotowania Stephana Kozuba, który już wcześniej pokazał co potrafi pod kierownictwem Ivana Kejciego w Shakespearowskim „Miarka za miarkę”.

 

Spektakle Grzegorza Kempinsky’ego tworzą podporę repertuaru Komorni sceny Areny. Dbałość o szczegóły, doskonałe popisy aktorskie i konfrontacja indywidualnych losów bohaterów jego spektakli z aktualną tematyką społeczną stanowią niewątpliwe zalety tej części repertuaru. Połączenie kapitalnego zespołu aktorskiego z reżyserią najwyższej próby  tworzy kolejne teatralne delikatesy, które śmiało mogą konkurować ze spektaklami renomowanych czeskich scen.

tłumaczyła S. Bednarczyk
www.undg.cz/2816/top-dogs-hvezdna-prehlidka-vyhasinajicich-manazeru/


#teatr